Thursday, December 04, 2008

SALAM AIDILADHA

Hari Raya Haji atau Hari Raya Korban akan disambut oleh umat Islam di Malaysia pada 8 Dis. 2008 iaitu pada hari Isnin. Kepada umat Islam sekelian saya mengucapkan Selamat Menyambut Aidil Adha. Kepada kedua emak dan ayah saya yang sedang menunaikan haji di Tanah Suci Mekah, kami anak-anak mendoakan semoga mak dan ayah mendapat rahmat, ketenangan dan mendapat haji mabrur.
Hari Raya Haji ini tidak dapat dipisahkan dengan amalan korban binatang ternakan. Bermula pada hari raya pertama lagi umat Islam mengerjakan amalan korban ini. Selepas sahaja sembahyang sunat hari raya, maka berderu-derulah mereka yang mengambil bahagian dalam amalan korban ini ke tempat sembelihan akan dijalankan.
Suasana cukup menarik bila amalan ini hendak dilangsungkan. Sanak saudara ramai yang datang untuk menyaksikan sembelihan berlangsung. Masing-masing membawa bekas untuk mengisi daging korban.Kemudiannya ia akan dibahagikan kepada yang berhak menerimanya.
Biasanya tukang sembelih dah ready kat haiwan korban awal-awal lagi. Pada hari ni lah pisau sembelih yang tajam akan memutuskan halkum dan urat hemereh haiwan. Pisau ni bukan sebarang pisau. Pisau khas. Digunakan semata-mata untuk sembelih saja. Tak boleh guna untuk tujuan lain.
Suasana paling menarik ialah semasa hendak merebahkan haiwan korban. Agak susah untuk merebahkannya. Saat ini pengalaman dan tenaga amat perlu sekali.Kalau lembu yang agak liar, susah untuk direbahkan. Terpaksa berhempas pulas.
Ada berlaku lembu boleh terlepas dari tambatan disaat-saat akhir sembelih akan dilakukan. Kadang-kadang lembu tersebut tak dapat ditangkap semula. Terlopong mereka yang dah book lembu tersebut.
Salam Aidil Adha..

No comments: