Wednesday, December 31, 2008

GAJAH JINAK DI TASEK KENYIR

Gajah betina "SURIA". Jinak sungguh gajah ni.
Gajah jantan"CHALIL". Agak garang.


Baru-baru ini saya berkesempatan meronda dengan kawan-kawan ke satu tempat yang belum pernah saya sampai. Tempat itu bukan nya jauh sangat. Tetapi tiada kesempatan dan peluang membuatkan saya lalai untuk sampai ke sana.

Tempat yang saya maksudkan ialah, jalanraya yang menghubungkan Kuala Berang dan Simpang Pulai, Perak. Sebenarnya jalanraya ini sudah lama digunakan. Orang Terengganu nak ke Perak sering menggunakan jalan ini. Mereka tidak lagi menggunakan jalan Gua Musang, Kuala Kerai, Machang atau melalui Grik. Laluan ini boleh menjimatkan masa dan perjalanan.

Tetapi awas...risiko ditanggung sendiri. Jalan ini belum lagi di wartakan oleh kerajaan. Jadi sentiasa berjaga-jaga melaui jalan ini.
Bermula daripada Pangkalan Gawi, jalannya cukup cantik. Lereng-lereng bukit dipotong dan ditanam dengan rumput, menjadikan pemandangannya sungguh menawan. Bila melalui tepi Tasek Kenyir, pemandangannya lebih cantik. Jauh di bawah sana Tasek Kenyir terbentang luas, merupakan salah satu tempat saya pernah menjalankan penyelidikan dan kajian. Sebelum ada jalan ini, untuk ke sini terpaksa menggunakan bot dan perjalanan mengambil masa 4 jam. Itulah Sungai Belimbing.
Sebelum terbinanya jalan raya ini, kumpulan saya pernah membuat perjalanan dari Pangkalan Gawi menuju Felda Areng, Kelantan. Dengan menggunakan kenderaan pacuan empat roda, kami bertekad untuk sampai juga ke destinasi kami itu. Kami terpaksa meredah jalan tanah merah, bekas jalan lori balak atau "santai wong" yang menjadi raja di situ suatu ketika dulu. Jalannya banyak yang rosak. Kerana sudah lama ia tidak digunakan. Dan operasi mengeluarkan balak sudah lama berhenti. Setengahnya terputus. Terpaksa kami buat jambatan sementara dari batang pokok. Sekadar boleh lepas. Bukan satu, tapi lebih dari lima kami terpaksa bina jambatan untuk kami lalu. Tapi kami rasa puas. Walaupun terpaksa kerja kuat. Itu dinamakan cabaran untuk lelaki.

Bila malam tiba, kami mencari bekas rumah pekerja (kongsi) balak. Sekadar untuk berehat dan melepaskan penat. Makan minum tiada masalah. Ikan tiada masalah. Sungai dekat. Jala kami bawa bersama. Di Sungai Ketiar, kami hanya menebar jala dua kali saja. Hasilnya, satu tong kami dapat ikan lampam. Cukup banyak ikan.
Kami juga mencari pelanduk dan napuh di malam hari. Kami membawa senapang. Jumpa haiwan itu, kami tembak. Daging kami gulai. Kulitnya kami simpan. Walaupun ia salah di sisi undang-undang. Tetapi pengalaman itu cukup menarik.

Pernah sebuah kenderaan pacuan empat roda yang kami naiki rosak di tengah hutan belantara. Kami hanya dua buah. Tak boleh jalan. Lu Pikir lah sendiri bagaimana susahnya kami ketika itu. Tetapi cabaran mesti diteruskan. Kerana kemahuan dan semangat yang tinggi akhirnya kami berjaya merentasi kesukaran itu. Berjaya juga kami akhirnya. Masing-masing tersenyum. Tanda puas. Itulah lelaki sejati.

Berbalik kita kepada perjalanan saya. Saya meneruskan perjalanan. Tiada apa yang kami temui di tepi jalan. Tiada kedai makan. Tandas, jauh sekali. Yang ada hanya bukit kiri dan kanan. Sungguh boring. Jemu.

Sampai di satu tempat, saya terbaca papan tanda."Pusat Santuari Gajah Sungai Ketiar". Kami berpakat untuk berhenti rehat di sini. Kami masuk ke pusat tersebut. Dari jalan raya lagi lami sudah boleh nampak dua ekor gajah. Besar juga gajah tu. Terdapat lima buah kenderaan di kawasan letak kereta.
Saya berjalan menuju ke arah gajah tersebut. Terdapat seorang gembala sedang bermain ddengan gajah itu. Saya sempat bertanya kepada gembala tersebut, boleh ke saya bermain dengan gajah tu. Selamba je dia jawab. Kalau berani boleh le. Eik. Lain macam je.

Saya memberanikan diri. Berdiri disebelah gajah. Pegang telinga. Sentuh bulu. Bermain dengan belalai. Semuanya boleh. Gajah tu tak marah. Rupanya gajah tu gajah jinak. Betina lagi. Sudah dilatih. Saya dimaklumkan gajah tu berusia 8 tahun. Yang betina ni lebih jinak bernama SURIA. Ditangkap di Kampung Pak Kancil, Setiu, Terengganu. Yang jantan lebih garang. Ada gading. Tapi dah dipotong. Agak agresif. Tak boleh nak hampiri.Tak boleh nak bermanja langsung dengan yang jantan. Namanya CHALIL. Berasal dari Kesedar Chalil, Gua Musang Kelantan.

Kedua-dua gajah ni makan banyak. Setiap hari ia makan 80 kg sayuran, daun dan buahan. Banyak nye tu. Tak mampu saya nak tanggung gajah-gajah ni. Kalau macam ni, tauke kapal boleh terlingkup.....
Pusat ini adalah di bawah seliaan PERHILITAN Negeri Terengganu. Saya rasa tempat ni sungguh strategik. Ia mampu menjadi satu destinasi pelancongan yang baik jika di perelokkan lagi serta diperbanyakkan lagi kemudahan asas serta gajah-gajah. Saya difahamkan pelawat juga boleh menaiki belakang gajah. Macam orang zaman dulu.
Seronok juga saya di lokasi ini. Saya akan bawa keluarga ke sini sekali lagi. Tahniah kepada kerajaan terengganu dan PERHILITAN Negeri Terengganu di atas usaha mengadakan pusat ini.

No comments: