Thursday, December 11, 2008

KENALI RAFFLESIA DI MALAYSIA


Saya cukup berminat dengan alam semulajadi serta khazanah-khazanah yang menjadi penghias alam ini. Salah satu daripadanya ialah Bunga Pakma atau Rafflesia. Ia merupakan bunga yang terbesar di muka bumi ini. Di Malaysia hanya 8 spesies sahaja boleh ditemui daripada 20 spesies yang terdapat di dunia. Saya pernah menjumpai bunga ini dalam XPDC saya mendaki gunung dan meneroka hutan. Pernah suatu ketika saya menjumpai sejumlah bunga yang belum kembang. Ia tidak secantik semasa ia kembang. Tetapi sayang. Bunga-bunga tersebut menjadi rebutan kepada mereka yang tidak tahu menilai anugerah Allah itu. Habis kesemua bunga yang belum kembang itu di kutip. Apa mereka nak buat dengan bunga tu. Apa lagi..untuk dibuat ubat. Terutama kepada wanita yang lepas bersalin...Entah benar atau tidak..tiada bukti setakat ini...Kalau mengikut kajian pakar, bunga ini tidak mengandungi unsur-unsur perubatan kepada wanita bersalin...dan yang pasti...bunga tersebut tidak lagi terdapat di kawasan yang pernah saya temui dulu..seolah-olah ia merajuk kepada kerakusan manusia...

No comments: