Sunday, December 14, 2008

NELAYAN MODEN





Baru-baru ni saya dan beberapa orang geng yang sekepala minat dengan alam semula jadi seperti saya mengadakan XPDC ke sebuah sungai nun jauh di pedalaman. Tujuan asal adalah semata-mata untuk menikmati keindahan alam ciptaan Allah ini. Di antara geng-geng tu, terdapat beberapa orang insan seni yang selalu menonjolkan hasil seninya melalui pengamatan alam semula jadi. Dengan harapan kedatangan kami ke tempat ini berjaya menghasilkan beberapa karya yang bermutu.

Sungai yang tidak begitu dalam dengan air yang cukup jernih memberikan rasa kedamaian kepada rombongan kami. Deruan air mengalir menuruni batu-batu menjadi sumber ilham kepada kami untuk berkarya.

Dalam kami bersantai dan melayang fikiran fikiran masing-masing, suatu pagi kami dikejutkan dengan tempik sorak yang memecah keheningan pagi. Rupa-rupanya geng-geng yang sedang mandi manda di sungai terserempak dengan sekumpulan ikan lampang yang terkepung. Tak boleh kemana-mana. Lantas kami mencapai pukat yang kebetulannya kami bawa bersama, lalu menahannya dimuara sungai yang sempit itu. Masing-masing dengan peranan mereka. Tahan pukat. Cari batu. Cepat sekali kerja-kerja dilakukan. Pukat siap dipasang.

Seterusnya geng-geng mula menghambat ikan-ikan. Apa lagi..Bila dihambat saja, ikan-ikan terus meluru ke muara sungai. Kami boleh lihat ikan-ikan berenang laju melanggar pukat yang terentang itu. Seekor demi seekor ikan terlekat pada pukat. Setelah dipastikan ikan telah turun semuanya, kami mula mendapatkan ikan yang terlekat pada pukat. Ketika inilah saat dan ketika yang cukup kami nantikan. Masing-masing puas bermain dengan ikan.

Pada hari tu, kami makan nasi berlaukkan ikan lampam yang segar hasil tangkapan kami. Macam jadi nelayan pulak.Nelayan moden katakan. Lepas ni geng-geng nak ke sana lagi. Tak puas lagi. Itulah keseronokan di alam semula jadi yang jarang ditemui. Secara kebetulan. Itu dikatakan rezeki.

2 comments:

Indah Hairani said...

Tahniah sdr...
blog yg sangat informatif..sudah tentu mampu memanfaatkan pengunjung..
wassalam

Coleoptera said...

Jutaan terima kasih kerana sudi bertandang ke teratak saya yang bukan insan seni seperti sdr...INSYAALLAH saya akan tambah info lagi...