Thursday, September 18, 2008

KUALA SUNGAI MARANG-TERKINI




Baru-baru ini saya berkesempatan merakam gambar Kuala Sungai Marang yang berwajah baru. Pemandangannya sungguh berbeza. Para pembaca boleh bandingkan gambar ini dengan gambar sebelum. Jelas kelihatan benteng pemecah ombak yang telah siap dibina. Ia cukup berfaedah kepada para nelayan dan pengusaha bot pelancong. Seperti yang saya ceritakan dalam tulisan saya terdahulu, masalah utama kepada nelayan dan pengusaha pelancong di Bandar Marang ini ialah muara sungainya yang cetek dan berbeting. Tetapi tidak lagi hari ini.




Para nelayan boleh melabuhkan bot mereka di dalam teluk yang dilingkungi oleh benteng pemecah ombak. Mereka tidak perlu bimbang dan risau dengan ombak ganas lagi. Teluk yang airnya cukup dalam itu tidak berombak walaupun dimusim tengkujuh. Para nelayan tidak perlu melabuhkan bot di luar muara sungai lagi sementara menunggu air pasang. Mereka bebas keluar masuk muara sungai tanpa ada sebarang kebimbangan.




Industri pelancongan di Bandar Marang turut berkembang maju. Pulau Kapas yang menjadi destinasi lawatan terus dikunjungi oleh pelawat. Sejak adanya benteng tersebut, jumlah pelancong yang berkunjung ke pulau tersebut semakin meningkat dari tahun ke tahun. Ini memungkinkan para pengusaha bot pelancong terus tersenyum lebar.




No comments: