Sunday, August 10, 2008

GAMBAR SERIBU KENANGAN...


Dalam benak ini berbagai perkara nak di tuliskan dalam blog ini. Perkara yang menjadi keutamaan ialah menjadi seorang yang dapat mengingatkan kepada generasi hari ini tentang peristiwa dan sejarah yang berlaku terutama di Daerah Marang. Daerah kelahiran saya. Dalam usaha mencari bahan untuk penulisan, secara tak sengaja seorang kawan baik saya, Jalil Othman menunjukkan dua album lama kepunyaan bapa saudaranya, Pak Harun. Saya membelek album tersebut. Gambar yang terdapat dalam album tersebut semuanya gambar lama yang berkaitan Marang. Tetapi saya tertarik kepada sekeping gambar hitam putih. Gambar ini merupakan pemandangan dari udara Bandar Marang. Saya agak gambar ini di ambil sekitar akhir tahun 60an. Saya berkata begitu kerana jambatan yang merentangi Sungai Marang sudah pun ada dan telah digunakan dalam gambar itu. Seingat saya, jambatan itu dirasmikan dalam tahun 1969. Saya siarkan gambar foto tersebut untuk tatapan semua walaupun ia kurang jelas dan terdapat sedikit kecacatan. Sebenarnya foto tersebut merupakan sekeping postcard.

No comments: